Lazada Malaysia

Sunday, March 17, 2013

Home » » Tutorial : Widget Instagram Untuk Blog

Tutorial : Widget Instagram Untuk Blog

Assalamualaikum. Sebelum korang buat widget ni, korang perlu ada instagram dan daftar instagram terlebih dulu di dalam handphone. Kalau tak daftar, sampai bila-bila pun korang tak boleh buat. Kalau tak ada lagi instagram dalam handphone, sila download app instagram dan daftar ye. Bagi yang sudah ada, korang boleh ikut tutorial ni. Tutorial ni direquest oleh kak Wanieys.

1. Masuk ke SINI.

2. Klik Sign in for FREE.


3. Masukkan Username dan Password korang. Lepas tu, klik Log in.


4. Korang dah masuk ke dalam akaun kan. Jadi, sila ikut anak panah di dalam gambar di bawah untuk langkah seterusnya.


5. Pabila korang dah masuk di bahagian Tools, korang akan nampak kod untuk Button Profile. Copy kod tu.

6. Buka bahagian Layout blog korang > Add a Gadget > HTML/JavaScript. Kemudian korang paste kod tadi ke ke dalam HTML/JavaScript.

7. Kalau korang nak buat kerangka instagram pula, korang kena copy kod di bawah ni pula dan paste di bawah kod Button Profile tadi.

<center><iframe src="http://widget.stagram.com/in/id_instagram?s=100&w=2&h=2&b=1&p=5" allowtransparency="true" frameborder="0" scrolling="no" style="border:none;overflow:hidden;width:230px; height: 227px" ></iframe>

Sila ubah id_instagram kepada id instagram korang. Id instagram ialah username instagram korang.

8. Nanti kod yang di paste ke dalam HTML/JavaScript tadi akan jadi seperti di bawah.

<center><center><center><a class="followgrambutton" username="pinkgemstone90" rel="232149750" href="http://followgram.me/pinkgemstone90">Follow @pinkgemstone90</a><script type="text/javascript" src="http://external.followgram.me/v1/follow/js/"></script>

</center><iframe src="http://widget.stagram.com/in/pinkgemstone90/?s=70&amp;w=2&amp;h=2&amp;b=1&amp;p=5" allowtransparency="true" style="border:none;overflow:hidden;width:169px; height: 154px" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

Kod di atas ni kod instagram saya. Tak semua kod Button Profile korang semua sama. Jadi korang kena ikut step yang di atas tadi untuk mendapatkan kod Button Profile. Kalau korang nak buat Badges Instagram tu pula, ikut tutorial di bawah ni.

1. Mula-mula, masuk SINI.

2. Klik Log in.


3. Masukkan Username dan Password, kemudian klik Log in.

4. Kemudian tengok di bawah kanan atas. Korang akan nampak seperti gambar di bawah. Sila ikut anak panah untuk membuat langkah seterusnya.


5. Pabila korang dah masuk bahagian Badges tadi, sila pilih Badges mana yang korang nak masukkan. Kalau saya, saya pilih seperti gambar di bawah.


6. Copy kod yang diberikan. Dashboard > Layout > Add a Gadget > HTML/JavaScript. Paste kod tadi. Save! Kalau korang nak paste di bawah kod frame instagram tadi pun boleh. Saya gabungkan saje untuk jimatkan ruang.

* Wah, dah jadi ke widget instagram korang tu.hehe Tahniahla kepada yang berjaya buat. Sesiapa yang masih pening nak buat tu, jangan malu bertanya ye... :)

9 sweet comments:

PERMATABIRU said...

bestkn leh letak wiget instagram dkt blog..sy dah buat..

Miss N™ said...

nur xde instagram..
huhu

Chic Na said...

xde insta la. ;)

Unknown said...

xde instagram la pulok...huhuhu

Mrs Velentine said...

samalah MV pun xda instagram

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tenkiu solehah

Cik Ai said...

oh thanks ye Solehah

DmNetwork said...

assalam..tq sangat2 :)

Sihat Ceria Bergaya said...

Assalamualaikum.

Bagusnya tips ni. Saya nak cubalah. Nak try letak kat blog saya.

Jemput ke teratak saya ye =)

http://sihatceriabergaya.blogspot.com/