Lazada Malaysia

Thursday, March 28, 2013

Home » Saya Selesai Mendaftar Haji. Anda Pula Bagaimana?

Saya Selesai Mendaftar Haji. Anda Pula Bagaimana?

* Maaf sebab ada yang kena dihitamkan. Maklumat rahsia.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, kelmarin saya selesai mendaftar Haji. Buat pengetahuan semua, jangkaan untuk saya dapat mengerjakan Haji ialah pada tahun 2059. Wah lambat lagi tu, tergigit jari nak menunggunya. Lagi berapa tahun ye kawan-kawan? Ermmm korang kiralah ye, dengan umur saya sekarang dah 23 tahun (tahun 2013). Korang camne pulak? Dah mendaftar ke? Jangan lambat-lambat tau. Semakin lambat korang daftar, semakin lama lagi turn korang boleh pergi menunaikan Haji. Tahun yang saya dapat ni jangkaan saje tau, bukan tarikh sebenar. Peluang seseorang untuk mengerjakan Haji ialah bergantung pada kuota yang diberi untuk mengerjakan Haji bagi sesebuah negara pada setiap tahun.

Berikut perbualan saya dengan staff Tabung Haji. Ada yang lucu di sebalik perbualan kami. Baca tau :)

Staff : Assalamualaikum.
Saya : Waalaikumussalam.
Staff : Nak daftar Haji ye?
Saya : Ye saya.
Staff : Penat ke tunggu?
Saya : Ha... =.=
Staff : Penat kamu tunggu sampai sejam setengah kat sini. Orang yang buat pendaftaran Haji di kaunter ni memang sikit. Sebenarnya daftar Haji ni boleh dibuat secara online. Selain itu bukan Tabung Haji saje boleh buat pendaftaran Haji, bank-bank lain pun boleh seperti ................... (Maaf saya tak dengar apa yang dicakap, kerana saya hanya fikir yang saya dah da di kaunter ni, jadi saya nak cepat-cepat daftar.)
Saya : Oh yeke, tak tau pula boleh daftar secara online. (Dalam hati) Apesal saya tak tau pasal ni. Kalau saya tau, dah lama saya daftar Haji... ohooo =.=
Staff : Mintak IC (sambil ambil buku akaun Tabung Haji saya)
Saya : Ok kejap (sambil keluarkan IC dari beg tangan)
Staff : (Sambil belek buku akaun Tabung Haji saya) Wah banyak duit kamu ni. Bolehla belanja saya nanti. Tapi nape lambat sangat daftar ni? Sepatutnya sejak 2002 lagi kamu dah boleh daftar.
Saya : Ha? Kiranya saya umur 12 masa tu. Saya tak tahu pun pasal ni, sebab saya masih sekolah rendah pada masa tu.
Staff : Kalau nak daftar Haji ni, dalam akaun bank Tabung Haji mesti ada RM1300. Tapi akaun kamu ni dah lebih dari cukup. Oklah xpe2. Lama juga ye tak berupdate buku akaun ni.
Saya : Ha ye memang dah lama.
Staff : Kenapa daftar Haji sorang-sorang? Mana suami?
Saya : ........... (tettt...soalan cepu emas betul la. Apa punya soalan ni =.=)
Staff : Solehah dah kawin ke?
Saya : Belum lagi... =.=
Staff : Oh patutla tak jawab soalan saya tadi. Solehah, eh cik Solehah la ni kan bukan puan kan? (sambil senyum-senyum)
Saya : Ha, ye. Saya masih cik... =.= (sambil tengok staff dan cakap dalam hati) Eh staff ni kan, dah tau saya tak kawin lagi, dia pergi tanya soalan camni lagi. Dia ni nak kenakan saya ke... =.=
Staff : Ok cik Solehah, mengikut jangkaan di sini. Cik Solehah boleh pergi Haji pada tahun 2059. Cuba kira umur Cik Solehah berapa.
Saya : (Saya terkejut dan terus tanya) Alamak, nape lambat sangat ni? Tak boleh cepat lagi ke? Adui camne ni? Tak boleh pergi tahun depan ke? Ha, tak nak lambat sangat. Tua la saya nanti. Apa nak buat ni? (Sambil buat muka terkejut sangat-sangat)
Staff : Hahahaha :D
Saya : (Dalam hati) Alamak, nape mulut saya terlepas cakap ni. Ahhh malunya saya... 
Staff : (Masih gelak) Itula. Nak buat camne. Kuota memang had camni. Mak dan ayah daftar bila? Kalau diaorang daftar pada tahun 2007, kemungkinan nama diorang akan dapat naik senarai untuk tahun ni dan tahun depan.
Saya : Abah dan mama daftar selepas 2007 rasanya. Saya pun tak pasti. Tapi mama dan abah nak pergi umrah dulu, sebab kalau tunggu Haji memang lambat lagi.
Staff : Oh takpe lah camtu. Insya-Allah boleh dapat cepat tu. Sebenarnya boleh saje dapat cepat. Solehah pelajar lagi ke?
Saya : Ye.
Staff : Ini alamat rumah Solehah sekarang ye? (Sambil tunjuk dalam komputer)
Saya : Ye.
Staff : Eh, mana nombor telefon? Tak update baru ye?
Saya : Tak ada sebab masa saya buat buku bank ni, saya umur 16. Tak pakai telefon lagi.
Staff : Nanti isi borang ni ye (sambil bagi saya borang untuk update akaun Tabung Haji saya)
Saya : Oh terima kasih.
Staff : Sama-sama. Ni helaian yang saya print berkenaan dengan daftar Haji.
Saya : Terima kasih.
Staff : Itu sajelah ye. Terima kasih sebab mendaftar Haji. Assalamualaikum.
Saya : Sama-sama. Waalaikumussalam.

* Malu saya nak jumpa staff tu lagi. Dahla kena pulangkan borang yang dia bagi ni pada dia semula nanti. Camne ni? =.=

10 sweet comments:

Unknown said...

haha.. perbualan tu skema je bunyinya..takkan masa borak tu skema gitu? hikhik... ala nk malu apanya.. pegi je la..

mselim3 said...

Assalammualikum...

bagus lah dah daftar...mselim3 ingat nak daftar..duit nak daftar minima tak silap RM 1200 ...insaallah doa kan mselim3 dapat gi juga...

mselim3

pls: dalam proses nak kumpul nie...doakan yer...

Solehah Shamsuddin said...

@Deqla Manjew haha xdala skema cmni kak. akak kn tau solehah mmg taip skema dalam entri blog. dh selamat hantar borg tu tdi, nsib kali ni dgn org len.hahaha

Solehah Shamsuddin said...

@Mohd Selim Zainal sebenarnya minima rm1300 kna kumpul mselim, staff tabung haji tu dh gtau sy siap2. kumpulkan lagi rm100 tau mselim, jgn terkurang. nanti xleh lak awak daftar :)

najiahs said...

wah!beshnyer..smg dipermudahkan.

Mrs Velentine said...

kak MV pun tak daftar lagi tapi mmg niat nak pergi umrah dulu

Chic Na said...

belum daftar pun lg. agaknya taun berapa la dpt pegi. huhu..

Miss N™ said...

Nur tak dagtar lagi....

9n0L4 said...

akak pun belum daftar. huhuhu.

Nurul Says said...

akak pn x register lagi..sebab masalahnya akaun akak masih under orang tua.. bila ajak tukar parents asyik bz je hu hu