Lazada Malaysia

Monday, July 16, 2012

Home » » Tips : Persiapan Ramadhan Untuk Muslimat

Tips : Persiapan Ramadhan Untuk Muslimat





Assalamualaikum.


Yang Muslimin pun boleh baca juga...

1. Pesan pada keluarga untuk puasa sebanyak mungkin dalam bulan Syaaban.

2. Baca Al-Quran
  • Siapa yang tak nak khatam Al-Quran dalam bulan Ramadhan? Mestilah nak kan. Biasanya, kita mula baca Al-Quran pada hari pertama bulan Ramadhan. Satu hari, satu juzuk. Itulah tujuan yang sebenarnya. Tapi bagi muslimat, memang tak mustahil akan tertinggal lebih kurang 7 juzuk dalam sebulan tu, disebabkan haid. Macam mana pula nak habiskan? Jadi, apa kata kita mulakan baca Al-Quran pada bulan Syaaban ni. Sekurang-kurangnya dah nak lagi seminggu Ramadhan ni, kita dah dapat habiskan 7 juzuk (1 hari 1 juzuk). Jom!  

3. Kaji buku-buku agama
  • Nak dekat Ramadhan ni, bacalah buku-buku agama. Sekurang-kurangnya dapat tambah ilmu agama. Takkan kita cuma nak ilmu dari sekolah dulu saje kan. Cari ilmu, kenalah sepanjang hayat. Banyak laman web mengenai ilmu agama pada masa sekarang. iLuvislam.comSaifulislam.com. Jom tambah ilmu sama-sama.

4. Hias rumah
  • "Eh, bukan nak dekat raya ke hias rumah?" Mana ada! Mulalah hias sekarang, sebelum Ramadhan. Takkan nak kacau Ramadhan, terutama 10 malam terakhir? Kalau di negara Arab, mereka letak belon dalam bilik untuk menyambut ramadhan. Tapi itulah hakikatnya, mereka bersungguh-sungguh menyambut Ramadhan. Malaikat pun bersiap sedia menghias bumi. Tapi di Malaysia, suasanya cuma meriah masa raya saje. Bulan Ramadhan memang kurang meriah.

    5. Ambil berat, jaga hubungan kasih sayang
    • Bagi yang suka marah-marah, berusahalah untuk ubah diri tu ye, dah nak dekat Ramadhan ni. Yang suka gaduh dengan adik beradik, jom sama-sama belajar mengasihi mereka yang tidak berdaya tu. Jangan gaduh-gaduh ye.

      6. Eratkan silaturrahim
      • Masa nak dekat Ramadhan ni la, minta maaf dengan sesiapa yang kita rasa ada buat salah. Bukan masa raya saje! Ini penting kerana jika kita meminta maaf pada orang, ibadah kita di bulan Ramadhan diredhai dan doa dimakbulkan. Insya-Allah.

      7. Berdoa bersungguh-sungguh semoga bertemu dengan Ramadhan
      • Ada doa panjang, tapi yang pendek,
       الَلهمَ بلَغنا رمضان
      (Allahumma ballihgna ramadhan). 
      Maksud : "Ya Allah,temukanlah kami dengan Ramadhan". 
      • Lepas baca doa selepas solat, marilah amalkan doa kat atas ni. Senang saje. Hafal doa ni tau.

      8. Jangan sia-siakan Ramadhan  
      • "Apabila datang Ramadhan, dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka, dan dibelengu syaitan"
      • Kalau kita masih buat jahat dalam bulan Ramadhan, sedar-sedarlah ye!

      Sekian. Semoga entry ni bermanfaat. Dipetik daripada buku "Buyutuna Fi Ramadhan".

      36 sweet comments:

      teratak hati said...

      Thanks share..harap2 ramadhan kali ni dpt puasa penuh cam ramadhan tahun lpas..

      dyabunga said...

      dia akan guna tips ni..=)

      Ena's Palace said...

      nice info..tq

      Dieyna said...

      Terima kasih untuk semua tips ni... :)

      cendol said...

      nice entry! inshaAllah! same2 le kite ye..semoga ramadhan kali ni lebih baik dari yg sblmnye

      Chic Na said...

      bagus tips ni. boleh diamalkan. :)

      ~Sweet Honesty~ said...

      ingatan yg bagus tuk kita ne..thnx for sharing yea solehah..

      Solehah Shamsuddin said...

      @teratak hati wah bestnye dapat puasa penuh.hehe

      Solehah Shamsuddin said...

      @dyabunga thanks dya.

      Solehah Shamsuddin said...

      @Ena's Palace welcome akak.

      Solehah Shamsuddin said...

      @Dieyna same2. :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @cendol ye insya-Allah dik :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Chic Na yes u true chic na...

      Solehah Shamsuddin said...

      @~Sweet Honesty~ same2..hehe

      Solehah Shamsuddin said...

      @Chic Na yes u true chic na...

      Masha Meisters said...

      peringatan! xsabar nak puasa sebb bila puasa mcm ada tembok besar yang menghalang kpd keburukan...tengs solehaha for sharing :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Masha Meisters ye.solehah pn xsabar nk tggu kedatangan ramadhan ni

      Misya Mialen said...

      Insyallah, sy amalkan nnt.slmt mnyambut ramadhan dik;)

      Ardini Humaira said...

      sama2 kita perbaiki diri untuk memuliakan ramadhan padakali ini dengan lebih baik daripada tahun2 yang lepas, amin
      :)

      Deqla manjew said...

      buat peringatan dan amalan bersama... bagus solehah ni...thanks dear...

      Yumida said...

      nice sharing solehah...moga dgn tips ni kita dpt mempersiapkan diri menunggu bulan ramadhan bakal menjelang

      Solehah Shamsuddin said...

      @Misya Mialen slmt menyambut Ramadhan juga kak Misya :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Misya Mialen slmt menyambut Ramadhan juga kak Misya :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Ardini Humaira ye ardini.insya-Allah

      Solehah Shamsuddin said...

      @Deqla manjew same2 akak deqla.

      Solehah Shamsuddin said...

      @Yumida ye insya-Allah kak Yumida.slmt menyambut ramadhan Al-Mubarak

      N.Aima K said...

      love your tips especially yang terakhir ;)

      IntaNBerliaN said...

      tips yg bagus,, ingatan utk akak ni :-)

      Wanieys said...

      thanks solehah..peringatan dan perkongsian yg sangat baik :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @N.Aima K hehe tq2 :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @IntaNBerliaN hehe ok kak :)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Wanieys same2 kak :)

      Cik Nur said...

      Alhamdulillah... tips yang baik solehah..moga hari2 kita sentiasa di rahmatiNYA...

      Solehah Shamsuddin said...

      @Cik Nur terima kasih cik nur :)

      Cik Penguin_Solehah said...

      tq sb bg tips ^_^.. Selamat berpuasa =)

      Solehah Shamsuddin said...

      @Cik Penguin_Solehah slmt berpuasa jgk adik :)