Lazada Malaysia

Tuesday, March 27, 2012

Home » Segmen: Kongsi Ilmu Blogging

Segmen: Kongsi Ilmu Blogging

Nak join? KLIK SINI.

Assalamualaikum dan hai semua.

Hari ini saya nak join segmen yang dianjurkan Kertas Warna Merah. Amboi Merah, mentang-mentang tema blog u ni warna merah, buku atas ni pun nak merah juga yeye.hehe Apa-apa sajalah ye Merah, asal u bahagia. Erkkk terasa pelik pulak panggil u-u ni. Muahahahaha.. Farah tak mau marah saya yeye. Peace~!!!

Segmen ini meminta saya untuk bagitahu apa saja yang anda tahu dalam bab-bab blogging. Saya malas nak cerita-cerita panjang, sekarang "straight to the point" ye. Sebenarnya ini ialah rahsia saya selama saya berblogging ye. Ilmu bukan untuk kedekut, tapi untuk dikongsi. Peace~!!!


RAHSIA SAYA MENARIK MINAT ORANG LAIN DATANG KE BLOG SAYA.


1. Saya selalu join segmen atau giveaway dari blog orang lain. Paling baik join segmen review dan follow blog. Kalau nak cepat popular, join contest dari blogger hebat. Rasanya korang sendiri pun tau siapa blogger hebat tu kan... Contoh : Blog Ben Ashari.

2. Saya suka merajinkan diri 'promote' link blog saya kat shoutbox blog orang lain atau traffic. Contoh trafiic : Fibox dan Topsite.

3. Saya suka komen entry blog lain. Walaupun entry dia tak 'best', komen saje entry dia. Manala tahu dia nak terjah entry kita balik kan. Kalau dia tak nak terjah balik, jangan sedih tau. Mungkin dia sibuk ke apa masa tu kan.

4. Saya suka ajar orang lain cara setting blog jika dia tak tahu buat sesuatu. Walaupun saya tak buat tutorial dalam blog saya dan saya pengguna blogskin, saya masih tau cara nak buat tutorial dari jenis blog design. Kalau saya betul-betul tak tau, saya akan cuba tolong seseorang itu sampai dia dapat buat. Selalunya saya rajin tolong Liniey, kan Liniey kan?hehe

5. Saya ni memang suka follow orang. Kalau tengok senarai blog yang saya follow ni, memang tak terkira rasanya.hehe Korang semua follow saje blog orang lain tau, manela tau tiba-tiba tuan blog itu sudi nak follow balik.

6. Saya juga sudah daftar dan selalu masuk group blogger aktif. Sekarang saya sudah ada dua group blogger aktif iaitu Group Segar Follower dan Ahli Topsite.

7. Saya suka hias blog saya supaya jadi cantik sampai orang tertanya-tanya macamne nak buat setting itu, setting ini. Erkk cantik ke blog saya, buruk ada la. Muahahaha. Nak tau blog sape yang jadi pilihan hati saya? Mestilah Blog Lyssa Faizureen. Saya suka terjah blog Lyssa sebab entry blog dia best dan yang paling best juga ada banyak tutorial di sane. Tutorial yang dia buat tu memang menepati citarasa semua blogger sekarang ni. Betul tak semua?

8. Cara yang kelapan ni mungkin susah sikit. Buat backlink ke blog. Agak-agak siapa yang terer buat backlink blog ni, bolehla selalu buat ye. Kalau ada yang tak tau nak buat dan nak buat juga, erkk saya pun susah nak ajar korang. Boleh memang boleh ajar, tapi akan memakan masa yang panjang untuk ajar. Camne tu?ermm

9. Buat group khas untuk blog dalam facebook. Rasanya semua blogger sudah ada group untuk blog sendiri kan. Saya pun ada group khas untuk blog saya, tapi buat masa sekarang saya jarang online facebook, jadi terbiar saje group tu buat masa sekarang.

10. Berbuatlah baik pada orang lain. Insya-Allah blog anda akan sentiasa terus maju kehadapan dan akan diterjah oleh orang lain juga.


Fuhhh rasanya entry ni terlampau panjang pulak.ngeee Harap Merah tak marahla ye. Pen merah pen biru, u marah I entahla apa jadi.hehe Papai~

14 sweet comments:

Nurul Farah Asyikin said...

aloloo..patotlaa rasa nk bukak blog awk ni..upenya ade name farah ye..haha..ape laa solehah ni..aipp :P

IntaNBerliaN said...

wah.. bagus cara2 solehah ni.. :-)

Solehah Shamsuddin said...

Hehe.nak manja2 dgn Farah jap.nasibla Farah tak marah Solehah.Yeayy love u Farah.Friends Forever... =)

Solehah Shamsuddin said...

hehe.tq kak Ina.eheee malu2

fenny abdullah said...

goodluck dear,,, :*

Solehah Shamsuddin said...

tq gadis =)

Liniey Nor said...

chakkkkkkk

Solehah Shamsuddin said...

chakkkk for liniey too.Muah

Akemal said...

wah..terima kasih sebab join..!!! entry yang bagus.!

Solehah Shamsuddin said...

hehe.tq Merah. =)

Unknown said...

barangan safi ada takk? hihi

Solehah Shamsuddin said...

hihi..nthla deqla.cbe tnye kak Pupel..hik3

Akemal said...

solehah.. entry untuk segmen ni dah siap..jom jenguk!!

http://kertaswarnamerah.blogspot.com/2012/03/sedikit-panduan-untuk-blogger-baru-dan.html

Solehah Shamsuddin said...

eheee..dh jenguk Merah,siap komen lagi.hik2