Lazada Malaysia

Wednesday, December 26, 2012

Home » » Tips : Menghilangkan Bau Ketiak

Tips : Menghilangkan Bau Ketiak


Pilihan 1: Ramaskan pucuk jambu batu hingga hancur. Kemudian sapukan di ketiak setiap kali sebelum mandi.

Pilihan 2: Rebus 5 helai daun sirih dan 5 kuntum bunga kenanga. Didihkan hingga airnya tinggal setengah gelas. Tapis dan campurkan gula merah. Amalkan meminumnya 3 kali seminggu.

Pilihan 3: Ambil hampas kelapa, lumurkan pada ketiak. Biarkan selama 6 minit. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan 3 kali seminggu.

Pilihan 4: Tumbuk daun sirih dengan sedikit tawas hingga lumat. Sapukan pada ketiak. Biarkan beberapa minit sebelum mandi. Bersihkan dengan air sabun dan air biasa. Amalkan 3 kali seminggu.

Pilihan 5: Rebus beberapa helai daun limau kasturi dengan sedikit air. Tapiskan airnya dan amalkan meminumnya setiap hari.

Pilihan 6: Tumbuk 8 helai daun limau nipis hingga hancur. Campurkan dengan sedikit madu dan bulat-bulatkan sebesar biji kacang. Makan 3 kali sehari. Bau badan akan hilang.

Pilihan 7: Rendam bunga tanjung, melati, melur, kenanga dan bunga mawar dalam sebaldi air. Campurkan dengan limau purut yang dibelah empat. Biarkan semalaman. Amalkan mandi selama 40 hari sebelum hari pernikahan.

20 sweet comments:

Chic Na said...

good tips. 40 hari sebelum nikah? lamanya.. :)

Cheq Kaq said...

Teringat bau mat2 bangla dlm rapid KL..huhu..xnapas pon still bole bau..

kucen master said...

pilihan ke lapan
pakai je deodorant.senang cerita.tp klau stok habis kat rumah, sendri mau ingat.jgn angkat tgn tggi2 utk mengelakkan ada hidung teraniaya.hahahaha

Deqla manjew said...

semestinye cara tradisional mcm ni lebih mujarab kan kalo nk dibandingkan dgn pakai deodoran tu..huhu

kak nora said...

pilihan no 2 dan no 3..

lelamaisara said...

kalau yg pakai daun sireh tu memang berkesan...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

nice tips solehah :-)...xsuka la ketiak berbau ni haha

Mrs Velentine said...

nice tips

are_lin@yu said...

ayu pn ada msalah ni..huuh..tq sharing ;-)

Cik Nur said...

nice infomasi..
ade juga cakap daun pandan pun ok...

Khairun Solehah said...

nice sharing.. thankz k=)

Karukord Jagau's said...

good tips....:)

wan nurul hezrina said...

siapa yang kuat bau ketiak sila amik petua ini.hahahaha..kadang2 bau ketiaknie bukan peluh semata2..drp pemakanan juga bleh datangkan bau yang menakutkan..hehe mcm yang kuat makan herba2 kena jaga2..pakai deadorant..huhu

dya bunga said...

bgus lah info ni..lepas ni xpyg pakai deodoran..hihi

deq's qienz said...

nice sharing tapi akk guna sabun beras.selesa dan nyaman rasanya :)

LYAfrina said...

tq for sharing..... petua y bgus buat mrk y ada msalah ni

kinara kinatara said...

huhu..pemilihan deodorant juga penting..:)

Deq's Qienz said...

rasa mcm dah komen n3 nih..hihii lum publish ka or mmg xkomen ek..hahah

N.Aima K said...

bagus tips nih hahaha

wan nurul hezrina abd halim said...

Hahaha.tau dok memg adalh kwn ada bau ketiakni.kesian dia.gknya faktor pemakanan.nk kta dia xbersih,dia bersihje