Lazada Malaysia

Friday, February 15, 2013

Home » Jewel In The Palace (대장금)

Jewel In The Palace (대장금)

Siapa di sini suka tengok cerita Jewel In The Palace? Cerita ini diulang tayangannya buat kali kedua. Kepada peminat setia TV Al-Hijrah, pastinya korang tau cerita ni kan. Semestinya kali ni saya tergilakan cerita Jewel In The Palace. Pada mula tayangan, saya pernah post entri mengenai cerita ni dan saya bagitau saya langsung tak minat cerita ni. Bila diulang tayangannya, terasa macam best pulak. Tengok sekarang, siapa sekarang peminat tegar! Sehingga sekarang, saya tak terlepas satu episod pun...hahaha :)

JEWEL IN THE PALACE (대장금)



Synopsis of Jewel In The Palace

Jewel in the Palace, also known as Dae Jang Geum, is the first blockbuster among the historical series from Korea. Jewel preceded both Jumong and Yisan and achieved record breaking audiences during 2003-2004, when over 50% of Korean households would watch when airing. This series is arguably also the first successful historical feminist drama, retelling Jang Geum's rice to riches story during the Chosun Dynasty 500 years ago.

Jewel is the real story of Jang Geum, a young girl who, from a lower caste in a highly hierarchical and male dominated society, is the first woman to become the King's supreme royal physician. This story takes place during the Chosun Dynasty, and exemplifies the timeless qualities of hard work, endurance and "working the system". Behind her tragic and sad stories, her naiveté and childish eyes, lies a truly ambitious working girl with a 21st century mindset, with complete disregard for glass ceilings and social discrimination. See how Jang Geum goes from being a virtually abandoned child to getting a cooking position at the palace to losing the cooking position to studying medicine and becoming the King's doctor. It's 70 episodes of rooting for the underdog and, apart from a couple of tear jerking moments, a touching and feel-good story.

Cast : Choi Ja Hye (Chang Yi ), Lee Young Ae (Seo Jang Geum), Han Ji Min(Shin Bi), Kim Min Hee (Bi Sun )

Sinopsis Jewel In The Palace

Jewel In The Palace adalah kisah benar tentang perjalanan hidup seorang wanita bernama Xu Jang Geum yang berasal dari kelas pertengahan tapi merupakan seorang yang amat pintar, cekal hati dan tak pernah mengenal erti putus asa dalam apa keadaan sekali pun. Sebelum dia lahir, dia telah ditakdirkan menjadi penyebab kematian ibubapanya tapi juga akan menjadi penyelamat kepada banyak orang. Demi membela kematian ibunya, dia telah memasuki istana pada usia 10 tahun dan seperti ditakdirkan dia menjadi anak didik kepada kawan baik ibunya sendiri iaitu Puan Han. Semasa dalam usaha membantu kawannya Choi Jin Ying dia sempat menyelamatkan seorang lelaki iaitu Min Jio Ho di mana merupakan lelaki yang dicintai dalam diam oleh kawannya ini. Di saat dia baru mengetahui Puan Han adalah kawan baik ibunya, mereka berdua telah difitnah oleh Keluarga Choi sehingga menyebabkan kematian Puan Han semasa di dalam perjalanan ke Pulau Jeju kerana dihukum menjadi hamba abdi. Di Pulau Jeju cinta telah berputik di antara Chang Jin dan Jio Ho, pada ketika itu juga Chang Jin telah belajar menjadi tabib perempuan kerana itulah satu-satunya jalan untuk dia kembali ke istana semula. Di istana Chang Jin bergabung tenaga dengan Jio Ho untuk menghapuskan kuasa jahat yang semakin berleluasa. Chang Jin telah banyak menyelamatkan nyawa orang termasuklah Maharani Balu, Maharaja dan Permaisuri sendiri. Kebaikan dan kecekalan Chang Jin telah menambat hati Maharaja sehingga dia hampir menjadi gundik Raja tapi akhirnya telah menukarkan fikiran dengan menjadikan Chang Jin sebagai Tabib Diraja merangkap Pakar Pemakanan kepada Maharaja. Chang Jin juga telah dianugerahkan gelaran Dae Jang Geum atau Yang Mulia Jang Geum yang hanya boleh dipakai oleh Chang Jin seorang. Sejarah Zaman Pemerintahan Chosun telah terukir kerana Chang Jin merupakan wanita pertama yang memegang jawatan penting dalam istana dimana ianya hanya boleh dipegang oleh lelaki sahaja.

Watak Utama

1) Seo Jang Geum (서장금)
dilakonkan oleh Lee Young-ae (이영애)
  • Seo na-in (서나인, 徐內人, Wanita dapur Seo)
  • Jururawat Seo (徐醫女)
  • Seo sang-goong (서상궁, 徐尚宮, Puan Seo, sebagai Puan Terutama)
  • Dae Jang Geum (대장금, 大長今, Jang Geum Agung)
Lee Young-Ae (Dae Jang Guem/Xu Jang Guem/ChangJin) 


2) Min Jeong-ho (민정호)
dilakonkan oleh Ji Jin-hee (지진희)
Ji Jin Hee (Min Jing Ho/Min Jio Ho/Pegawai Min) 

3) Jung-jong (중종)
dilakonkan oleh Im Ho (임호)
  • Putera Jin-sung (진숭대군, 晉城大君)
  • Raja Jung-jong (중종왕, 中宗王)
Im Ho (Raja Jung Jong/Maharaja)

4) Choi Geum-young (최금영)
dilakonkan oleh Hong Ri-na (홍리나)
  • Choi na-in (최나인, 崔內人, Wanita dapur Choi)
  • Choi sang-goong (최상궁, 崔尚宮, Puan Choi, sebagai Puan Terutama, kemanakan Choi Seong-geum)

Watak-watak penting yang lain


  • Han sang-goong (한상궁, 韓尚宮, Puan Han, dilakonkan oleh Yang Mi-gyeong (양미경) 
  • Choi Seong-geum (최성금, 崔成琴, Puan Choi, dilakonkan oleh Gyeon Mi-ri (견미리)
  • Lee Yeon-saeng (이연생, 李連生, kawan baik Jang Geum, dari orang dapur menjadi isteri kedua raja, dilakonkan oleh Park Eun-hye (박은혜)

Theme Song


Jewel In The Palace - Oh Na Ra (Theme Song)


Credit : Solehah Shamsuddin


Main Characters of Jewel In The Palace

Dae Jung - Geum


Minister Min Jung - Ho


Han Sanggyung Mamanyim


Choi Sanggyung Mamanyim


Deok - Gu


Aunty



Jung - Geum's father



Meong - Yi, Jung - Geum's mother


Yun Sanggyung Mamanyim


Court officer Jobane



The King


The Queen


Mother Queen


Geum - Young Sanggyung Mamanyim


Yaun - Sen



Geong - Ro


Min Sanggyung Mamanyim


Dr.Ikpil - Shin


Dr. Ling


Jung - Deok


Yeo - lee



Shin - Bi




Minister O' Geum - Ho




Lady Park ,Head court lady




Prime Minister


Chung




Jordan




Geum - Young's Childhood




Former Head Physician




Jung - Geum's Childhood




Young - Bi




Watchman



  
Yaun - Sen's Childhood



Pansool - Choi




Chung's Childhood




Defence Minister





* Min Jung - Ho hensem sangatlah. Dengan misai dan jambangnya yang comel tu. Perghhh! Kacak betul! Macamna ni, adakah diri ini jatuh cinta? hahaha :D

8 sweet comments:

Cik Wieda said...

kakak saya suka sangat tengok cite nieyh ! saya tak pun :) ngee

Fieda Rafli said...

tak pernah tgk pun cite korea...huhuhu

Chic Na said...

tak sempat tgk. keja..

fiqah hamed said...

Ini cerita korea yang saya mula-mula tengok..best..^^

Cik Nur said...

Al-hijrah pukul berapa..?
best tau citer ni....!

hero dan heroin sepadan....
mur dulu tgk kat 8tv....

Misya Mialen said...

oh, baru tau, ni pula tajuk dia. hihihi. sy tgk tp x tau apa tajuk dia sbb dlm tulisan korea. kahkahakah. tq solehah sbb bg sinopsis ceta ni;) loike;)

Mrs Velentine said...

2 kali sudah tengok ni drama

9n0L4 said...

dah 3 kali dah solehah. hehe. tapi tetap tgk juge. ;)