Lazada Malaysia

Wednesday, April 2, 2014

Home » » Pokok Bunga Seakan Sakura

Pokok Bunga Seakan Sakura

Kini kita tidak perlu lagi ke Jepun untuk menikmati pemandangan seakan pohon Sakura. Nama sebenar pokok ini ialah Cratoxylum formosum. Pokok Mempat / Pink Mempat ini berasal dari Indo-China, Barat Malaysia dan Filipina.























Gambar pepohon ini saya ambil di Parit Buntar, Perak. Pepohon ini ditanam di sepanjang jalan utama bandar Parit Buntar. Bukan itu sahaja, pepohon ini juga banyak ditanam di sekitar bandar Parit Buntar. Sungguh indah pemandangannya, seakan kita berada di Jepun. Jadi kepada orang Perak kini kita tidak perlu lagi untuk ke Jepun, di Parit Buntar sudah pun ada bunga seakan Sakura.

Termakbul doa saya berharap yang bunga seakan Sakura ada di Malaysia.
Terima kasih ya Allah.

5 sweet comments:

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

cantikkan? nak2 lagi bila bunga berguguran.

Jom singgah blog naz... : DIY : Hasil Ombre Jeansku

sha dhira said...

Kat tempat kita pun ada pohon ni, cantik sangat2.. dah macam kat oversea ja rasa bila lulu bawah pohon tu.. lawa sgt. pink2 gitu..

Yumida Huda said...

kat sini pun ada solehah. pastu bila dia berbunga ala2 bunga sakura. hb pun cakap autumn in my heart

Yana Libra said...

cantik..kat utm johor pun ada :)

HASRUL HASSAN said...

Memang cantik bunga ni bila berkembang .. tapi ada satu je masalah dia .. bila ia layu .. sian pakcik2 tukang sapu majlis ..

www.hasrulhassan.com