Lazada Malaysia

Wednesday, April 9, 2014

Home » Ceramah Motivasi Keibubapaan Bersama Al-Fadhil Ustaz Mohd Zainudin Bin Mohamed Zaini (PU Yeop)

Ceramah Motivasi Keibubapaan Bersama Al-Fadhil Ustaz Mohd Zainudin Bin Mohamed Zaini (PU Yeop)

Ceramah Motivasi Keibubapaan Bersama Al-Fadhil Ustaz Mohd Zainudin Bin Mohamed Zaini (PU Yeop)
Dewan Cempaka Sari SK Kampong Bahagia, Teluk Intan, Perak
8.30 pagi - 11.00 pagi / 5 April 2014















Intipati Ceramah Motivasi Keibubapaan Bersama Al-Fadhil Ustaz Mohd Zainudin Bin Mohamed Zaini (PU Yeop)

  • Lelaki sebelum ada anak dan sudah berkahwin digelar sebagai suami dan perempuan sebelum ada anak dan sudah berkahwin digelar sebagai isteri. Jadi setelah mereka mempunyai anak, gelaran terus bertukar menjadi ibu dan bapa.

  • Bersyukur kepada Allah kerana memberi kita nikmat menjadi seorang ibu bapa.

  • Jika ingin dapat anak soleh dan solehah kena bermula dari awal. Tetapi jika sudah ada anak, tidak mengapa. Selalulah mendidik, berdoa, dan mengawal pergerakan anak kita di luar dengan siapa mereka berkawan supaya anak-anak tidak terpengaruh dengan pengaruh yang tidak elok.

  • Jika sudah berkahwin dan ingin dapat anak soleh dan solehah, jangan lupa baca doa sebelum "bersetubuh". Jika tidak ingat doa ini, baca sajelah doa apa-apa yang diingati. Contoh : Doa makan. Doa makan itu bukannya khas untuk doa makan sahaja tetapi di dalam doa tersebut ada maksud keberkatan.

  • Jangan marah pada anak kecil kalau buat bising ketika di masjid dan ceramah. Ini kerana perbuatan ini akan memberi kesan yang mendalam pada anak-anak ketika di usia dewasa dan tua nanti. Kesannya, kemungkinan anak-anak ini tidak mahu mendekati masjid nanti ketika di usia dewasa dan tua. Jadi, hanya nasihat mereka dengan elok dan dengan suara yang perlahan.

  • Bermula dari 1 tahun hingga ke 7 tahun, bermainlah dengan anak-anak. Ketika mereka telah mencapai usia 7 tahun hingga 14 tahun, ajarkan mereka solat. Rasulullah S.A.W menetapkan anak-anak pada umur 10 tahun dibenarkan untuk dihukum "pukul" kerana alasan tidak solat. "Pukul" di sini bukan bermaksud pukulan yang sampai mencederakan anak, tetapi pukulan yang dibenarkan. Rujuk ustaz yang anda kenal jika ingin mengetahuinya. Dan ketika anak-anak berumur 15 tahun hingga 21 tahun, berkawanlah dengan anak-anak. Kita mesti ambil tahu dengan siapa mereka berkawan ketika itu supaya mereka tidak terpengaruh dengan persekitaran luar. Insya-Allah, jika kita didik anak kita mengikut peraturan ini mereka akan menjadi Muslim yang hebat.

0 sweet comments: