Lazada Malaysia

Tuesday, April 23, 2013

Home » » Wadai Kiping

Wadai Kiping

Pada hari Ahad yang lepas, saya dan keluarga balik ke kampung untuk menziarahi atok, makngah dan maklong. Selalunya, kalau balik mestilah ada aktiviti masak-masak. Jadi pada hari Ahad yang lepas, saya, mak saya dan adik saya tolong makngah untuk buat wadai kiping. Korang tau wadai kiping tu apa? Kalau tak tau, tengok gambar-gambar di bawah ni ye. Pasti korang akan kenal terus nanti... :)




Ada tiga talam yang kami gunakan untuk menggentelkan tepung-tepung ni jadi bulat kecik seperti gambar di atas. Nampak senang, tapi lama jugakla mengadap tepung-tepung ni.


Selepas siap gentelkan, kami pun masak.
Muat dalam satu periuk.


Tengah mendidih.


Wadai kiping siap dimasak dan sedia untuk dihidangkan.


Aikk, miaw pun ada. Iklan, iklan... :D



Dua mangkuk saya makan.
Sedap sangat-sangat! Korang cubalah... :)

p/s : Update entry, guna laptop kawan. Kalau ada masa, saya bw blog korang nanti ye.

9 sweet comments:

ammelia yusoff said...

Macam best je. Kan lagi best kalau ada resipi. ehehe baru follow sini.

azzey said...

as slm

rs mcm tau bubur kan?

Cik Nur™ said...

ada setenagh org buat warna warnikan tepung tu.. :)

lelamaisara said...

Sedap ye....dah lama tak makan ni tau....nyummmmm... Eh solehah cantik la pinggan tu...

Che Rosliza Che Mat said...

akak suka kuih nie..sedap...dua mangkuk solehah makan hihihi

Deqla Manjew said...

pergghhh nmpk sdp..kalo sis deqla, 2 mangkok x cukop! haha

Rosmiza Ali said...

Owh! Wadai kiping ke nama benda ni? Pernah makan, tapi rasanya orang belah2 pantai timur panggil lain.. Hehehe..

Mrs Velentine said...

ehm tak pernah dengar lah solehah..tp nampak sedap

Chic Na said...

tak pernah tau pun makanan ni. mcm best.